čtvrtek 25. června 2009

Ptačí mucholapka - Lejsek šedý

Před 3 roky jsem by štěstím bez sebe , když se mi na nedodělané špaletě v rohu okna zahnízdil páreček Lejska šedého Muscicapa striata.

A letos, po dlouhé době, je to podruhé. Rodiče, někdo z potomků. Těžko říci. Kolik se takovej lejsek může dožít let. Nejstarší chycenej jedinec byl 7 -mi letý. Výlučně tažný druh, zimující ve střední a jižní Africe. To je flák cesty, a trefí i ke mě na vesnici. Proto asi hnízdí tak pozdě. Je konec června, ostatní ptáci to mají už za sebou.

Hnízdo staví spíše samice a na vejcích sedí taky ona sama, asi 14 dní. Samec se o ní samozřejmě stará. Nosí jí hmyzí pochutiny. Taková hlupatá housenka, to je žůžo. No to je asi blbost, chytají a pojídají hlavně dvoukřídlý hmyz tzn. mouchy, komáry, ovády (česky hovada) a motýly.

Létající mucholapky, tak jim říkám já. Jejich obratnost je vyhlášená. To co si dovolí se svým mrňavým tělíčkem dělat ve vzduchu, to je opravdu paráda. A na konci vždy mají něco v zobáčku.


A ještě poznámka k českému názvosloví. Proč se strakapoud jmenuje strakapoud (či strakapúd), na to jsem nepřišel, ale lejsek je ještě záhadnější. Lejsá se k něčemu či k někomu. Hmm ...

A latinsky. TO JE PARÁDA. "Muscicapa" znamená doslovně mucholapka. A druhový název "striata" - Striata in Latin means "lined or striped". To asi znamená zlinkovaný či proužkatý. Prostě různě pruhovaný, a to on opravdu je. Na bříšku.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Lejsek šedý - letos se nám zahnízdil v závěsném květináči na balkóně mezi muškáty, párek vyvedl 4 mladé. Během poloviny července samička začala přilétat do hnízda znovu, vypadá to, že sedí na vajíčkách opět, je to obvyklé? Samozřejmě, že z toho máme velkou radost, včetně našeho kocoura, který má co pozorovat :-)
Potvora